Od 28 grudnia 2019 r. zaczną obowiązywać nowe, wyższe limity odpowiedzialności przewoźników lotniczych za szkody spowodowane podczas przewozu lotniczego.
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) dokonała rewizji limitów odpowiedzialności przewoźników lotniczych wskazanych w Konwencji montrealskiej 1)Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska) z dnia 28 maja 1999 r., Dz.Urz.UE.L 2001 Nr 194, str. 39. Konwencja ta określa w art. 21 i 22 limity kwotowe odpowiedzialności przewoźnika lotniczego za szkody powstałe w związku z przewozem pasażerów, bagażu i ładunku. Ustalone w ten sposób kwoty wyrażone są w Specjalnych Prawach Ciągnienia (tzw. SDR – Special Drawing Rights)2)Dla ułatwienia 1 SDR=5,33 PLN po średnim kursie NBP z dnia 22.11.2019, jednostce rozliczeniowej ustanowionej w 1967 r. przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) a stosowanej od 1970 r. SDR wyznaczana jest na podstawie koszyka walutowego, którego skład jest okresowo weryfikowany przez MFW w celu zapewnienia, że odzwierciedla on względne znaczenie walut w światowych systemach handlowych i finansowych. Obecnie koszyk walut składa się z: chińskiego juana, euro, japońskiego jena, funta szterlinga i dolara amerykańskiego, w proporcjach zależnych od wagi danej waluty w międzynarodowych transakcjach finansowych.
Podczas konferencji dyplomatycznej, która przyjęła Konwencję montrealską z 1999 r., Państwa-sygnatariusze będąc świadome potrzeby zapewnienia, aby wraz z upływem czasu granice odpowiedzialności zachowały swoją wartość ekonomiczną i nie uległy erozji z powodu inflacji lub innych czynników ekonomicznych, wprowadziły w art. 24 Konwencji mechanizm, zwany czasem klauzulą schodów ruchomych, który określa proces okresowego przeglądu i w razie potrzeby rewizji ustanowionych granic odpowiedzialności. Artykuł 24 stanowi, że limity odpowiedzialności podlegają przeglądowi przez depozytariusza (ICAO) w odstępach pięcioletnich, jeśli wskaźnik inflacji wzrósł w tym czasie o co najmniej 10 proc. Po pierwszym takim przeglądzie limity odpowiedzialności zostały skorygowane dla wszystkich państw stron ze skutkiem na dzień 30 grudnia 2009 r. o 13,1 procent . Drugi przegląd w 2014 r. nie wymagał w tym czasie żadnego wzrostu. Biorąc pod uwagę, że podczas ostatniego przeglądu nie ustalono żadnego wzrostu, podczas trzeciego przeglądu uwzględniono czynnik inflacji od 2008 r. W rezultacie ustalono, że współczynnik inflacji wynosi obecnie 13,9 procent, przez co należy dokonać korekty granic odpowiedzialności. Tym samym od 28 grudnia 2019 r. limity odpowiedzialności wzrosną z:
- 113 100 SDR do 128 821 SDR na pasażera w zakresie szkód osobowych (śmierć lub uszkodzenie ciała pasażera);
- 4 694 SDR do 5 346 SDR na pasażera w przypadku szkody spowodowanej wskutek opóźnienia w przewozie pasażerów;
- 1 131 SDR do 1 288 SDR na pasażera w przypadku opóźnienia, zniszczenia, zagubienia lub uszkodzenia bagażu;
- 19 SDR do 22 SDR za kilogram towaru w przypadku zniszczenia, utraty czy opóźniania w przewozie towaru.
Wyższe limity odpowiedzialności oznaczają wzrost limitów obowiązkowych ubezpieczeń OC, a to dla przewoźników lotniczych oznacza dodatkowe koszty, co w ostatecznym rozrachunku spowoduje ich przerzucenie na pasażerów poprzez wzrost ceny biletów lotniczych.
Ponadto wzrost limitów odpowiedzialności spowoduje konieczność podjęcia przez naszego ustawodawcę działań mających na celu nowelizację rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2012 r. – w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 67), którego § 4 określa minimalne sumy gwarancyjne ubezpieczenia OC związane bezpośrednio z limitami odpowiedzialności przewidzianymi w Konwencji montrealskiej.
[post_views icon_or_phrase=”Wyświetlono:” post_types=”post,page”]
Post a comment